Att hänga med de onda

Det argentinska Piratpartiet gick i dagarna ut med beslutet att helt lämna Facebook som plattform för att ”Facebook is evil and we are against everything that he represents”.

Det väcker på nytt frågan – varför hänger svenska Piratpartiet på Facebook? Hos ett företag som i så hög grad fokuserar på att med tvivelaktiga metoder samla in persondata och sälja det vidare till reklamföretag? Hos ett företag som har en sådan stor makt över befolkningen i stort?

Jag har länge stöttat att Piratpartiet ska synas på Facebook. Inte för att jag gillar dem, inte för att jag vill stödja dem ekonomiskt. Utan för att det är där folk är. Någon i ett kommentarsfält jämförde det hela med att undvika att dela ut flygblad vid gallerior om man anser att de ”är onda”. En bättre jämförelse kanske vore om Vänsterpartiet skulle vägra att synas utanför Mall of Scandinavia med argumentet att gallerian i grunden baseras på kapitalism.

facebook-privacyMin slutsats är att oavsett vad vi tycker om Facebook så är det där folk är. Om vi ständigt bakbinder oss och undviker de plattformar som inte stämmer överens med vår ideologi, så kan vi inte heller bredda oss bortom de som redan håller med om vår ideologi. Vi fortsätter säkert få en minimal grupp linuxnördande hackers, men hur når vi bortom det?

Ibland tjänar man mycket på att hänga med de onda. Att synas i deras samband, och ständigt betona att det finns ett bättre sätt. Jag tror definitivt att Piratpartiet måste bredda sig bortom de sociala plattformer vi nu syns som mest på – Facebook och Twitter – och det är även något som står med i 2016 års verksamhetsplan. Visst, vi kan sträcka oss och synas bättre på exemelvis Reddit.

Men överge Facebook? Där gör argentinska Piratpartiet helt enkelt fel.

Related posts:

Bookmark the permalink.