”Den som fildelar vill inte betala för sig”

Medan nidbilden av en fildelare är en girig filur som inte vill betala för vad hen tar åt sig, så visar ett flertal objektiva studier att sanningen är raka motsatsen – fildelare spenderar snarare mer pengar på kultur än vad andra gör.

Många jag har pratat med förklarar själva att de ofta laddar ned en skiva för att de vill ha den i MP3-format, vilket en köpt CD-skiva inte erbjuder. Andra rapporterar att de ofta går och ser en film på bio för att sedan ladda ned den för att se den igen. Många som laddar ned musik går sedan och ser konserter med banden, eller köper deras t-shirts, posters och knappar. Många ser inte poängen med fysiska skivor i den digitala världen, och vill inte gå igenom många lagliga alternativs DRM-infekterade korridorer. Det enda alternativet som är kvar är då att ladda ned musiken olagligt, och stödja bandet på andra sätt.

Självklart finns det de som laddar ned en hel del som de aldrig köper. För många handlar det dock om att man omöjligen kan köpa allt man laddar ned, utan att de istället laddar ned exempelvis tio skivor på en månad och köper två. Alternativet skulle ha varit att de skulle ha köpt två skivor, inte laddat ned någon, och således skulle de aldrig ha lyssnat på de andra åtta. Huruvida dessa åtta laddas ned påverkar inte industrin ett dugg, eftersom de ändå inte skulle ha blivit köpta. Enda skillnaden är att nedladdaren får mer musik, och ingen förlorar.

För andra handlar nedladdningen om att testa musiken som de sedan köper. Om en nedladdad skiva är bra så köper de den, men om den är dålig slängs filerna och skivan glöms innan den köptes. De som förlorar på detta är artister som släpper dåliga album, och de som vinner på detta är de som släpper bra album.

Mycket av detta är rena anekdoter, vilka inte ska betraktas som bevis. De stödjs dock av konkreta fakta. En studie visar att amerikanska fildelare betalar 30 % mer för kultur än amerikanska icke-fildelare, och att tyska fildelare betalar en bra bit över dubbelt så mycket som tyska icke-fildelare [källa, läs mer]. Flera andra visa att kulturskapare idag tjänar lika mycket eller mer än de gjorde innan fildelningens genombrott. En samling med alla funna studier som undersökt fildelning finns att läsa hos La Quadrature. En analys av studier om hur bra artister tjänar nu jämfört med innan fildelningen hittar du i kapitel 5 av Falkvinges och Engströms bok ”The Case for Copyright Reform”, som går att läsa online på copyrightreform.eu.

Kortfattat: fildelare tycker om att betala för sig, gör det mer än icke-fildelare, och för artisterna finns helt enkelt ingen kris.

Edit: Jag skrev först att iTunes använder DRM, vilket inte längre stämmer. Ber om ursäkt för missen. /2012-11-03 

Bild är CC BY-SA Chris Isherwood.

Data från ”Copy Culture in the USA and Germany”, som visar att fildelare betalar 30 % mer för kultur än de som inte fildelar [länk].

CC0 1.0 To the extent possible under law, the creator has waived all copyright and related or neighboring rights to this work. Terms and conditions beyond the scope of this waiver may be available at this page.

About Anton Nordenfur

14 thoughts on “”Den som fildelar vill inte betala för sig”

  1. Jag har kanske 700 blu-ray-titlar och minst 1000 dvd. Minst hälften av dom pengarna hade filmindustrin gått miste om om jag inte hade kunnat kolla upp filmerna innan jag köpte dom.

  2. Jag som konsument har blivit lurad många gånger. Bra att man kan se filmen eller höra musiken på en skiva först innan man lägger ut pengar på det. Om det är skräp, så raderar jag det. Det som är bra sparar jag så köper jag originalet. Om det är något som kommer på bio, kollar torrenter först, ser om den är se duglig. Om den är rejält super, så drar jag ner flera gånger på bion för att visa mitt stöd för bra film.

  3. Du köper en Cd skiva o sen vill du ha den I mp3 , visst du finner den på tex spotify men som icke betalande kund kan du endast lyssna på den 5 gånger , så vad gör man jo man laddar ned den…… Man får betala 3 gånger dyrt om man vill ha något de suger pengar your en som en slam sug , o vart går pengarna då…. ( JA INTE TILL ARTISTEN de får ju bara typ 5% – 10% av inkomsten resten hamnar nog I SKIVBOLAGETS FICKOR).

  4. Precis som du skriver så blir det ofta så att nedladdningarna ger pengar till artisterna främst på andra sätt än genom skivor. Man går på konserter, köper tshirtar etc.

    Detta ger ju pengar till artister och eventbolag i första hand. Men skivbolagen förlorar, för deras produkt är inte längre lika intressant. Istället för att inse det och anpassa sig så försöker man motverka utvecklingen på alla tänkbara sätt.

    1. Ja, det är en viktig poäng. I detta inlägg ville jag främst behandla huruvida fildelare vill betala för sig, men jag planerar vidare inlägg om vart pengarna går.

  5. Lägger runt 1000Kr i månaden för att få tillgång till kultur på mina vilkor.
    Detta fördelas på snabbt internet, diverse VPN tjänster, Spotify, Usenet, index sidor osv…
    Fanns alla vägar till kultur på ett lagligt sätt så gick pengarna dit istället.
    Idag tankar jag ingen musik, jag får det jag behöver via Spotify, och det jag tidigare köpt genom Allofmp3.
    Men det går inte idag at lagligt konsumera film kultur på ett enkelt sätt. Har testat Voddler, Sf Anytme, ViaPlay, och nu Netflix. Men de faller allihopa på en eller flera punkter. Var, hur och när jag kan se det. Ofta så får jag vänta månader och år innan titlar och avsnitt blir tillgängliga, när de väl blir tillgängliga finns ofta begränsningar som att se på flera enheter samtidigt (Inte alltid vi alla vill se samma sak) vilken enhet jag kan se det på, Dator, mediecenter, Linux, iPad, osv.
    Jag skulle gärna gå mer på bio och har gått massor på bio tidigare, men som småbarnsförälder utan familj runt hörnet är de svårt att komma iväg.

    Vad de inte förstår är att så länge de inte levererar vad kunden vill ha, så lägger vi pengarna någon annanstans.

  6. iTunes har inte haft DRM-skydd på sin musik sedan 2009. Möjligen på TV-serier och film, vilket vi i Sverige ändå inte kan använda ännu, så din poäng är irrelevant.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *