Hur långt kan Postnord gå?

Jag tror att i princip alla som mer än ett par gånger tagit emot paket från Postnord snabbt lärt sig hur pinsamt kassa de är. Jag har tagit emot en hel del paket under åren, både som privatperson och företagskund, och den senaste vändan bevisade på nytt deras totala brist på professionalism och, för den delen, deras totala oförståelse för vad service innebär.

Så vad är kritiken mot Postnord? För den som missat det har SvD skrivit en hel del och sammanfattat allt på en bra sida. Bland annat har det satts extremt hårda krav och hård tidspress på chaufförer, vilket gjort att de känt sig tvungna att bryta mot trafikregler och, rentav, strunta i att dela ut paket och istället bara säga att de försökte utan framgång. Deras bristande service (och logik?) exemplifieras tydligt av hur de länge instruerade sina chaufförer att låta bli att ringa kunden om portkod saknas. Trots att Postnord i en SvD-artikel från augusti 2016 sade att de skulle ändra denna policy omedelbart, hände det mig senast nu i fredags, vilket de bekräftade på telefon tidigare idag.

Det som hänt med min leverans de senaste veckorna är ett av tusentals exempel (överdriver inte, de får tusentals klagomål av liknande slag varje år). Allt började med en beställning hundmat från Bitiba. Jag fick meddelande om att leverans skulle genomföras och bad min sambo Ali vara hemma för att ta emot… och ingenting kom. Dagen efter får jag ett SMS om att paketet nu ligger i Segeltorp, nästan en timme kollektivtrafik hemifrån, och kan hämtas av oss efter att de försökt leverera utan framgång.

Jag ringde Postnord, som sade att de försökt leverera men inte haft någon portkod. De hade inget svar på frågan varför de inte försökt ringa. Jag gav dem portkoden och bokade en ny utkörning. Bad Ali stanna hemma igen.

När andra leveransen kommit och gått ringde jag på nytt. Inte heller nu hade de haft portkoden. Jag uppgav den – på nytt – och frågade – på nytt och förgäves – varför de inte ringt mig. Bad Ali stanna hemma igen.

Tredje leveransen skulle ha varit idag. Efter att Ali skrev och sade att de aldrig kom ringde jag dem igen, mer förbannad än jag varit på någon över huvud taget på extremt länge. Idag hade de inte ens provat, erkände de. De hade upptäckt en skada på förpackningen (och åtgärdat den), vilket gjorde att de inte kunde köra ut. De hade inget svar på varför de inte åtgärdat det tidigare.

Under den här tiden har Ali fått stanna hemma vid tre olika tillfällen, och skippa andra planer. Under den här tiden har vi fått köpa hem annan, dyrare hundmat i småförpackningar för att se till att vår hund inte, du vet, dör. Dels är det mycket dyrare att köpa småförpackningar, dels är det inte alls bra för en liten hundvalp att variera så i vilket foder hen får (på Ica har de inte samma som vi normalt beställer).

Så vem ersätter det? Ingen tar ansvar, såklart. Varför skulle de?

Enda sättet att fixa problemet är för staten att sätta krav på företaget de äger. Och när planerar de att börja göra det?

Related posts: