I’ve got good news and bad news – EA vill övergå till 100 % digital försäljning

Den digitala världen närmar sig allt mer. Allt fler företag inser de enorma fördelarna med att så mycket som möjligt hålla till på nätet. Nu senast är det spelföretaget Electronic Arts som i en intervju nyligen sade att de en dag kommer att övergå 100 % till försäljning av digitala spel – inga skivor, ingenting, bara nedladdning online. Det är ingen överraskning – digitalförsäljning ökar kraftigt, och företagen satsar också allt mer med det. Skivorna blir idag allt mer irrelevanta. För tio år sedan krävde de flesta producenter att spelaren hade skivan i vid spelet, men nu körs nästan alltid allting direkt från datorn eller Internet. Det senaste fysiska spelet jag köpte, Diablo III, har jag bara haft i en gång – när jag installerade.

Tyvärr leder övergången till det digitala också till en allt bredare övergång till DRM (Digital Rights Management), det vill säga diverse sätt för företagen att säkerställa att spelet inte kan kopieras eller spelas olagligt. Det får oanade konsekvenser med spel som det tidigare nämnda Diablo III, som bara går att spela när spelaren är uppkopplad till internet med en specifik inloggning. Resultatet blir att spelet är helt värdelöst när spelets servrar går ned (ett stort problem med Diablo III) samt att spelaren inte till exempel kan ta med spelet till sommarstugan eller på en semester utomlands.

Det finns lösningar. Jag lovar. Diablo III är ett utmärkt exempel på ett spel som kunde ha DRM:ats mycket bättre – varför inte kräva internet för multiplayerspel, och inte kräva det för single player? En enorm del av spelet är just multiplayer, vilket gör att de som inte vill betala missar något enormt. Resultatet blir då att ett fåtal fildelar det och aldrig betalar, men att många fler fildelar singledelen, gillar det, och köper spelet för multiplayerdelen.

Digitala nedladdningar är fantastiska. Det är ett ofrånkomligt nästa steg i spelutvecklingen. Men det är inte bara guld och gröna skogar, och det kräver lite arbete från spelföretagens sida.

Steg ett är att börja lita på konsumenterna. På oss. Vi älskar er faktiskt.

Läs mer: GamesIndustry - Ars Technica

Related posts:

Bookmark the permalink.
  • DjBrirster

    Vill ni veta varför Eu vill det …. jo svaret är enkelt ….. för ju fler som handlar digitalt hamnar i deras SUEPRHEMLIGA ÖVERVAKNINGSREGISTER …….

    • DjBrirster

      AHA det var EA sorry me …. jag är för trött …..

  • Antimon555

    DRM eller multiplayerspel som kopplar upp mot företagets server medger enkel övervakning av spelvanor m.m. och kan användas till försäljning av denna personliga information. Läs alltid alla villkor för tjänsten eller spelet. Fördelen med digitala nedladdningar är att det går att göra innan man köpt spelet till skillnad från en CD/DVD/BluRay, nackdelen är att det blir enklare och ”naturligare” med långtgående integritetskränkning när spelet måste kopplas upp, och därför säkert mycket vanligare.

    Sedan är ett stort problem själva betalningen: http://integritetsnytt.wordpress.com/2014/11/24/ett-kontantlost-samhalle-ar-ett-overvakningssamhalle/