Kommersiell digitalmusik som den ska vara

Kommersiell digitalmusik – affären bakom att sälja musik i sin digitala form och inte som fysisk CD – har ett otroligt dåligt rykte. Det förtjänar det. Vi är just nu i en övergångsfas när digital teknik används allt mer, och allt fler lyssnar på musik genom datorer, mobiltelefoner, musikspelare, och så vidare. Jag äger själv sedan flera år tillbaka ingen stereo, utan lyssnar på all musik genom min dator eller min iPod, både nedladdad och med skivor i datorns CD-spelare. Stereon är en döende form, liksom är antagligen CD-skivan. Vi behöver se nya vägar.

Anledningen till att det går så långsam är i mångt och mycket baserat på en rädsla för tekniken. Det finns en underliggande rädsla för att ge lyssnarna för mycket kontroll över det de köper, en rädsla som försäljarna av digital musik måste släppa om de någonsin ska kunna tjäna tillräckligt för att överleva. Musik som köps genom alla större tjänster är idag förstörd av DRM-skydd och är omöjlig att använda som man vill. Jag vill kunna få de filer jag köper, och vill kunna göra en backup på min externa hårddisk, vill kunna föra över dem till min iPod för att lyssna när jag åker inlines till skolan. När jag köpt den är det min musik.

Idag köpte jag en digital skiva av Symphony of Science, i en process som förbluffade mig eftersom den upfyllde precis alla mål en bra modell för kommersiel digitalmusik ska uppfylla. Låt oss gå igenom dem.

  1. Jag klickar mig in på en nedladdningssida på deras webbsida. Där kan jag lyssna på all musik online, eller klicka ”Buy Now”.
  2. Jag får skriva hur mycket jag vill betala, från ingenting alls till hur mycket jag känner för. Jag betalar direkt genom bankkort eller Paypal.
  3. Jag kommer till en nedladdningssida där jag får välja mitt favoritformat – allt från MP3 320 till FLAC, Ogg, ACC och mer.
  4. Jag får välja ännu ett format. Jag laddar ner både FLAC och MP3, eftersom min iPod inte klarar FLAC. Jag kan välja fler, men det räcker.

Jag köpte inte musiken för att jag ville ha musiken egentligen. Det är det som är poängen. Jag kunde få den hur som helst. Precis som att jag kan få tag på Katy Perrys senaste album gratis om jag vill – skillnaden är att hon inte vill det. Anledningen till att jag köpte musiken var för att jag ville sponsra skaparen, och för att jag ville att det skulle gå enkelt. En torrentnedladdning hade inte gått alls lika snabbt, jag hade inte kunnat vara säker på kvalitén, och jag hade inte helt säkert kunnat hitta FLAC, som trots allt är relativt ovanligt, speciellt för mindre kända skivor.

Symphony of Science kan erbjuda gratis musik för att de vet att folk vill betala, och att de som inte vill betala ändå inte skadar dem ekonomiskt. Att sälja över internet i digital form är helt gratis, och det finns inget som helst förlustvärde när någon låter bli att betala. Detsamma gäller inte i fysisk form, där det faktiskt kostar att trycka upp varje CD-skiva. När ska detta inses, och när ska varje försäljare av digital musik inse dessa enkla grunder?

Related posts:

About Anton Nordenfur

7 thoughts on “Kommersiell digitalmusik som den ska vara

  1. Det är bra att det finns alternativa modeller att ta betalt men man ska inte tvinga andra att välja en viss modell för att med detta legitimera piratkopiering.

    Det är klart att det finns ett förlustvärde om någon låter bli att betala. Hur kom du fram till att det inte finns?

    Finns det en efterfrågan på en produkt eller tjänst så finns det ju också en betalningsvilja, där ärliga konsumenter betalar det pris som anges eller låter bli produkten/tjänsten. Uppenbarligen finns det en vädigt stor efterfrågan på musik och film eftersom den illegala nedladdningen av sådant är enorm.

    1. Hej igen!

      När skrev jag att jag ville tvinga någon till en viss modell? Det bloggposten handlade om var hur mycket jag uppskattar när jag stöter på en bra form, och att en försäljare som behandlar mig bra som kund har större chans att sälja saker till mig. Ingenting annat.

      ”Det är klart att det finns ett förlustvärde om någon låter bli att betala.” Vilket? Ge mig en situation när en försäljare av en digital produkt förlorar på att en potentiell kund laddar ner gratis istället för att låta bli produkten – vilket var vad jag diskuterade i posten.

      Hoppas du svarar mitt svar denna gång istället för att börja ignorera mig när de svåra frågorna kommer fram.

      1. ”Ge mig en situation när en försäljare av en digital produkt förlorar på att en potentiell kund laddar ner gratis istället för att låta bli produkten – vilket var vad jag diskuterade i posten.”

        Mycket lätt – vid en helt vanlig nedladdning via piratkopiering, där personen hade köpt om man inte hade kunnat ladda ner gratis. Det är självfallet inte så vid varje enskild nedladdning men för ett viss andel. I genomsnitt är det alltså en förlust eftersom det handlar om uteblivna köp. Är inte detta tämligen självklart?

        Hoppas du svarar denna gång och inte ignorerar mig när de svåra frågorna kommer fram.

        1. Fast det som var med i premissen var ju ”istället för att låta bli produkten”, vilket också var precis vad min post handlade om.

          Och jag har väl aldrig ignorerat en fråga av dig? Skicka mig gärna ett exempel på det, för det måste jag ha missat och i så fall ber jag om ursäkt.

  2. ”en process som förbluffade mig eftersom den upfyllde precis alla mål en bra modell för kommersiel digitalmusik ska uppfylla.”

    Du missade två saker. Beltslningsförmedlare och den personliga integriteten.

    Bankkort eller PayPal skrev du, det betyder följande:

    1: Amerikanska storföretag kan bestämma vilken musik som är OK att betala för, eller om köpformen överhuvudtaget kommer att få användas.

    2: Samma företag spårar att du köper musik, kanske till och med vilken musik.

    3: Företaget du köper musiken av ser vem du är, spårar sannolikt dig och datamine-ar fram mycket info bl.a. med hjälp av ditt musikval och hur mycket du betalar.

    Kort sagt, inte bra.

    PS: Har du läst PayPals avtal?

    1. Hej,

      Jag syftade på vad som fungerar som en bra modell för mig, inte vad som fungerar som en bra modell för dig. Jag använder PayPal väl medveten om de avtal jag gått med på, det är mitt val att gå med på dessa avtal. Jag har full förståelse och respekt för de som avböjer dessa.

      Det är stor skillnad på att bli påtvingad övervakning, och att bli det genom avtal. Jag är ett stort fan av avtalsrätten och den fria marknadsekonomin. Självklart stödjer jag att icke-övervakande alternativ till dessa tjänster byggs upp, men just nu finns inte dessa på många siter, och då gör jag det medvetna valet att istället använda de konkurrenter som finns där.

      Anton

      1. Och i och med att du gör det, medverkar du till känslan hos dem som säljer att det inte är någon mening att göra någonting bättre, och att det inte är någon mening att ta emot kontanter (i fysisk butik vid sådan betalning där), och därmed till att det förvandlas från frivillig till påtvingad övervakning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *