Låt oss bygga ett piratparti, del 3 – Stadgerevision

Efter ett riktigt långt arbete, som började för snart ett år sedan, har partistyrelsen till sist skickat in de tjugo propositioner som utgör förslaget till Piratpartiets stadgerevision – en revision som går igenom allt från grund till botten och presenterar en rad förslag för hur vi kan förbättra sättet som partiet arbetar på (vilket jag skrev en del om här). Förslaget togs fram av en grupp som bestod av mig, Mikael Holm, Andreas Bjärnemalm och Henrik Brändén, och antogs på styrelsens junimöte.

Det här är den största omordningen i partiets struktur på väldigt länge, antagligen den största som gjorts under partiets snart tioåriga historia, och det är därför otroligt viktigt att alla är införstådda i ändringarna vi föreslår. Det finns flera större ändringar, där den stora är att ta bort partiledningen och ersätta den med ett arbetsutskott i partistyrelsen. Men det finns också ett gäng mindre, små buggfixar och ändringar som inte är lika viktiga men ändå är bra att ta tag i. Här nedanför står alla förslagen med, indelade i tjugo propositioner (du kan även ladda ned allt som odt). Allt kommer att tas upp för beslut på höstmötet som börjar den 5 oktober, med andraläsning på ett extrainsatt möte den 28-29 november.1

Prop 1: Uppdatera syftesparagrafen

I nuvarande stadgar begränsas partiets syfte till att ”driva informationspolitiska och medborgarrättsliga frågor i enlighet med partiets principprogram”. Sedan stadgarna skrevs har dock partiets politiska ansats breddats, med bland annat kultur, kroppsliga aspekter av integritet och näringspolitiska aspekter av immaterialrätt, med stöd av vårt principprogram. Därför föreslår vi att skrivningen justeras till att ”driva politiska frågor i enlighet med partiets principprogram”.

Vi föreslår därför

att

under §1.2.1 i Piratpartiets stadgar ändra ”driva informationspolitiska och medborgarrättsliga frågor i enlighet med partiets principprogram”

till ”driva politiska frågor i enlighet med partiets principprogram”.

(Denna ändring kräver 2 läsningar)

Prop 2: Klargöra relationen principprogram – andra politiska ställningstaganden

Nuvarande stadgar beskriver hur partiet tar ställning i politiska frågor genom att anta och ändra i principprogrammet. För mer än tre år sedan slog dock medlemsmötet fast att man även kan anta politik genom att ett medlemsmöte gör sakpolitiska ställningstaganden. Denna praxis bör beskrivas i stadgarna. Med nedanstående justeringar, tillsammans med bevarade skrivningar, behöver ändringar och tillägg i principprogrammet 75% majoritet, samt att detta även gäller politiska ställningstaganden.

Vi föreslår därför

att

i Piratpartiets stadgar ändra ”§1.3 Principprogram” till ”§1.3 Principprogram och politiska ställningstaganden”

att

i §1.3.1 i Piratpartiets stadgar ändra ”Partiets medlemsmöte tar, genom antagandet av ett principprogram, ställning inom ett antal politiska frågor och områden.”

till ”Partiets medlemsmöte tar ställning inom ett antal politiska frågor och områden genom antagandet av ett principprogram, samt politiska ställningstaganden.”

att

i §1.3.3 ändra ”Ändring av principprogram kräver minst tre fjärdedelar (3/4) av rösterna för att gå igenom.”

till ”Ändring av principprogram och politiska ställningstaganden kräver minst tre fjärdedelar (3/4) av rösterna för att gå igenom.”

(Dessa ändringar kräver 2 läsningar)

Prop 3: Avskaffande av separat ledning

Systemet med en ledning separerad från styrelsen har fungerat dåligt och lett till en rad onödiga slitningar som periodvis väsentligt stört arbetet i partiet. Systemet vi har nu påminner om hur aktiebolag fungerar. Till skillnad från aktiebolag kan dock inte Piratpartiet ha en avlönad ledningsstab som förverkligar styrelsens intentioner, utan måste förlita sig på ideellt arbete. I stort sett alla ideella organisationer som arbetar under samma förutsättningar har en styrelse som kollektivt bär ansvar för både strategiskt och operativt arbete, och där den som har den ledande posten är en del av detta kollektiv. Vi föreslår därför att systemet med en separat ledning avskaffas och att Piratpartiet övergår till en styrelse som ansvarar för både strategisk och operativ ledning.

Vi föreslår därför

att

i Piratpartiets stadgar ta bort paragraf 3.3.2 (Medlem av partiledningen får inte inneha någon av posterna i partistyrelsen.)

att

i punkt 3.3.3 av Piratpartiets stadgar ändra ”Valberedare, medlem av mötespresidiet, revisorer och revisorers ersättare får inte inneha någon av posterna i partistyrelsen (§ 5.3.1 Sammansättning) eller partiledningen (§ 6.2 Partiledningen).”

till ”Valberedare, medlem av mötespresidiet, revisorer och revisorers ersättare får inte inneha någon av posterna i partistyrelsen (§ 5.3.1 Sammansättning).”

(de två yrkandena ovan kräver 2 läsningar)

att

i Piratpartiets stadgar ta bort paragraf 5.2.3 (Partistyrelsen delegerar genom beslut och styrdokument den dagliga verksamheten till partiledaren.)

att

i Piratpartiets stadgar ta bort ”Kapitel 6: Partiledning”.

att

i nuvarande § 7.1.2 ändra ”Om medlemsmötet, partistyrelsen eller partiledningen önskar kan valberedningen även ta fram förslag till andra val inom partiet.”

till ”Om medlemsmötet eller partistyrelsen önskar kan valberedningen även ta fram förslag till andra val inom partiet.”

att

i nuvarande § 7.4.7 (Partiets representation i EU-parlamentet ska regelbundet samråda med partistyrelsen och löpande med partiledningen om såväl politiska prioriteringar som användningen av de administrativa, ekonomiska och personella resurser som följer av representationen.) ändra ordet ”partiledningen” till ”partiets arbetsutskott”

(de fyra ovanstående yrkandena kräver 1 läsning)

Prop 4: Införande av medlemsvalda partiledare, vice pl och partisekreterare som del av styrelsen, där alla mandatperioder är två år

Utan en separat ledning bör partiledare, vice partiledare och partisekreterare vara poster i styrelsen, som liksom övriga styrelseledamöter väljs av medlemsmötet. Vidare anser vi att det är viktigt att medlemmarna har direkt inflytande över vilka som väljs till dessa poster och föreslår därför att de väljs av medlemsmöte.

Mandatperioden för styrelsemedlemmar har även diskuterats, och vi konstaterar att en stor andel av innehavarna av de treåriga mandaten inte suttit hela mandatperioden ut. Vi tror att det vore bra om mandatperioderna kortas och föreslår tvååriga mandatperioder som avvägning mellan kontinuitet och medlemmars möjlighet att avgöra om de har fortsatt förtroende för en ledamot eller ej. Vi vill understryka att inget hindrar att någon ställer upp för en ny mandatperiod efter att ha suttit i styrelsen i två år. Den rådande principen med överlappande mandatperioder tycker vi dessutom är bra.

Vi har diskuterat om även partiledare, vice partiledare och partisekreterare ska omfattas av tvååriga mandatperioder. Vi tror att behovet av kontinuitet på de viktiga posterna är minst lika stort som på de ordinarie posterna i styrelsen, så föreslår därför att dessa väljs på två år, där partiledare och vice partiledare går omlott med partisekreteraren. Dvs att ordinarie val till partiledare och vice partiledare sker udda år och till partisekretare under jämna år.

Slutligen är det viktigt att i stadgarna slå fast att om partiledare inte kan fullgöra sitt åtagande, ska vice partiledare ta över fram till nästa medlemsmöte där fyllnadsval kan hållas. Även partisekreterare och vice partiledare bör kunna fyllnadsväljas med relativt kort varsel, till exempel på ett extra medlemsmöte.

Vi föreslår därför

att

i Piratpartiets stadgar ändra ”5.3.1 Partistyrelsen ska bestå av 15 ledamöter.”

till ”5.3.1 Partistyrelsen består av 15 ledamöter:

(a) partiledare och vice partiledare,

(b) partisekreterare,

(c) samt tolv övriga ledamöter.”

att

i punkt 5.3.2 av Piratpartiets stadgar ändra ”Inom sig utser styrelsen en (1) sammankallande för ett år i taget.”

till ”Ordinarie val av partiledare och vice partiledare sker på höstmötet udda år. Ordinarie val av partisekreterare sker på höstmötet jämna år.”

att

i punkt 5.3.3 av Piratpartiets stadgar ändra ”Partistyrelsens ledamöter väljs på tre (3) år. Varje år väljs fem (5) av ledamöterna.”

till ”Partistyrelsens övriga ledamöter väljs på två (2) år. Varje år väljs sex (6) av ledamöterna.”

att

i Piratpartiets stadgar ta bort ”§ 5.4 Sammankallande”.

att

som ny §5.4 lägga till

Ӥ 5.4 Partiledare, vice partiledare, och partisekreterare

5.4.1 Partiledarens uppgift är att leda partiets politiska arbete och företräda partiet utåt. I partiledarens uppgift ingår även att kalla till partistyrelsens möten.

5.4.2 Vice partiledares uppgift är att bistå partiledaren i dennes arbete och att ersätta partiledaren om denne är oförmögen att fullgöra sina åtaganden fram till dess partiledaren antingen återinträder i funktionen eller ersätts genom fyllnadsval.

5.4.3 Partisekreteraren ansvarar för partiets organisation och administrativa arbete.”

(ovanstående fem yrkanden kräver en läsning)

att

följande övergångsregler antas:

”1. Under överfasningsperioden ska poster som lämnas tomma efter styrelseledamöter som valts före stadgerevisionen hösten 2015 men lämnar styrelsen vakantsättas

Så länge styrelseledamöter som valts innan stadgerevisionen hösten 2015 kommer att sitta kvar i kommande styrelse, ska vid val av övriga styrelseledamöter väljas det antal ledamöter som behövs för att antalet övriga ledamöter ska vara 12, dock ej fler än sex.”

Prop 5: Införande av ett arbetsutskott

Det behövs några personer som har ansvar för att samordna det löpande arbetet i partiet, hantera mindre viktiga frågor som dyker upp med kort varsel och se till att det styrelsen beslutar genomförs. En sådan grupp kommer att behöva mötas regelbundet för att stämma av och reda ut praktiska frågor och bör enligt vår mening bestå av partiledare, vice partiledare, partisekreterare och ytterligare ett par styrelseledamöter. I likhet med vad motsvarande organ kallas i många andra organisationer föreslår vi namnet ”Arbetsutskott” för gruppen.

Vi föreslår därför

att

som ny § 5.5 lägga till

Ӥ 5.5 Arbetsutskott

5.5.1 För att samordna det löpande arbetet och underlätta genomförandet av styrelsens beslut ska ett arbetsutskott finnas, bestående av partiledare, vice partiledare, partisekreterare samt ytterligare två av partistyrelsen utsedda styrelseledamöter.

5.5.2 Arbetsutskottet sammanträder när partiledaren begär det, och dessa möten ska protokollföras.

5.5.3 Arbetsutskottet kan uppdra konkreta ansvarsuppgifter åt olika partimedlemmar som då rapporterar till styrelsen via arbetsutskottet. Arbetsutskottet kan adjungera dem de anser nödvändigt till sina möten.

5.5.4 Partistyrelsen reglerar arbetsutskottets arbete genom sin arbetsordning.”

(Denna ändring kräver 1 läsning)

Prop 6: Krav på kandidater i allmänna val

Det enda krav stadgarna ställer på den som ställer upp i allmänna val för partiet är att vara valbar. Runt valet 2010 formulerade emellertid styrelsen en rad ytterligare krav på kandidaterna, vilket rörde upp känslor. Inför valen 2014 antog istället medlemsmötet riktlinjer för kandidaterna. Med stöd av dessa erfarenheter anser vi att de som kandiderar för partiet till allmänna val, ska följa de riktlinjer ett medlemsmöte fastställt. Därför anser vi att ett sådant krav skrivs in i stadgarna.

Vi föreslår därför

att

i Piratpartiets stadgar ändra ”3.3.5 Medlem som nomineras till valbar plats i allmänna val måste uppfylla krav som ställs i gällande lag för att kandidera till sådan plats.”

till ”3.3.5 Medlem som nomineras till valbar plats i allmänna val måste uppfylla krav som ställs i gällande lag för att kandidera till sådan plats, och förbinda sig till att följa de riktlinjer för kandidater som slås fast av partiets medlemsmöte.”

(Denna ändring kräver 2 läsningar)

Prop 7: Utvidga regler om jäv till alla partiets instanser, och modernisera skrivningen

I nuvarande stadgar har vi bara haft regler kring jäv som gällt styrelsen. Vi tycker reglerna borde omfatta alla förtroendevalda i partiet, så paragrafen bör därför flyttas från kapitlet om styrelse till kapitlet som mer allmänt reglerar beslutsfattande i partiet. Vidare föreslår vi en omformulering av själva skrivelsen. I dag säger stadgan att en styrelseledamot som tror sig vara jävig ska anmäla det, sen ska styrelsen rösta om jäv faktiskt föreligger. Istället bör vi övergå till den ordning som gäller i många andra sammanhang: att den som anser sig jävig självmant “lämnar rummet” (möjligen efter informell rådgivande diskussion). För säkerhets skull föreslår vi också en skrivning där övriga i gruppen får tala om för en person som inte uppfattat det själv, att den är jävig.

Vi föreslår därför

att

i Piratpartiets stadgar tillföra en ny § 3.5 lydande

”§ 3.5 Jäv.

3.5.1 Om förtroendevald eller till denne närstående person, fysisk eller juridisk, kan misstänkas erhålla särskild nytta eller skada av en frågas utgång, ska denne förklara sig jävig, och varken delta i beredning, diskussion eller beslut av ärendet.

3.5.2 Ifall den förtroendevalde inte själv, men en majoritet i den instans personen tillhör, anser att jäv föreligger ska den förtroendevalde rätta sig därefter.

3.5.3 Om någon inte deltagit i ett beslut på grund av jäv ska detta noteras i protokollet. ”

att

när § 3.5 gått igenom i en andra läsning tas i Piratpartiets stadgar nuvarande ”§ 5.6 Jäv” bort.

(Första yrkandet kräver 2 läsningar)

Prop 8: Mötespresidiet ges ansvar för möteshandlingar vid medlemsmöte

I gällande stadgar står att möteshandlingar (som inbegriper de motioner som kommit) ska postas senast tre veckor innan medlemsmöte inleds, men det framgår inte vem som ska genomföra detta. Det bör preciseras, och vi anser att ansvaret bör ligga på mötespresidiet, eftersom det i stadgarna redan reglerats att möteshandlingar ska lämnas till mötespresidiet.

Vi föreslår därför

att

i Piratpartiets stadgar ändra ”4.1.4 Möteshandlingar ska postas senast tre (3) veckor innan mötet inleds för att mötet ska vara behörigt.”

till ”4.1.4 Mötespresidiet ansvarar för att möteshandlingar postas senast tre (3) veckor innan mötet inleds, för att mötet ska vara behörigt.

(Denna ändring kräver 2 läsningar)

Prop 9: Öppna för alternativ till enbart elektroniska möten

Det har förts en intensiv diskussion om att gå över till möten AFK (away from keyboard) och till möten av olika hybridformer. Det är i dagsläget inte ekonomiskt möjligt att genomföra enbart fysiska möten, och vår mötestekniska lösning är ännu inte heller tillräckligt testad för exempelvis hybridmöten med streamade debatter och dylikt. Trots det vill vi öppna upp i stadgarna för möjligheten att genomföra medlemsmöten på andra sätt i framtiden, för att slippa en tidsödande stadgeförändringsprocess när det väl är dags. De exakta formerna för medlemsmötets genomförande kan ändras ganska smidigt i en mötesordning, genom endast ett fåtal stadgeförändringar.

Vi föreslår därför

att

i punkt 4.2.1 av Piratpartiets stadgar ändra ”Medlemsmöte hålls över internet.”

till ”Partistyrelsen avgör om medlemsmötet hålls fysiskt, elektroniskt, eller i kombination.”

att

i punkt 4.2.2 av Piratpartiets stadgar ändra ”Partistyrelsen bestämmer tekniska lösningar för mötet. Vid val av tekniska lösningar ska särskild hänsyn tas till att möjliggöra för samtliga medlemmar att delta.”

till ”Partistyrelsen bestämmer tekniska och praktiska lösningar för mötet. Vid val av lösningar ska särskild hänsyn tas till att möjliggöra för samtliga medlemmar att delta.”

(Dessa förändringar kräver 2 läsningar)

Prop 10: Motionsrätt för föreningars medlemsmöten och styrelser

För att stärka de lokala föreningarnas roll i partiet, och inte minst för att uppmuntra till genomtänkt produktion av motioner där en större krets av aktiva kan diskutera innehållet innan de skickas in, vore det bra om lokala föreningars styrelser och medlemsmöten kan lämna motioner till partiets medlemsmöten. Vidare föreslår vi en kosmetisk förändring för att skapa enhetlighet mellan §4.5.1 och §4.6.1.

Vi föreslår därför

att

i nuvarande 4.6.1 i Piratpartiets stadgar (Varje medlem har rätt att väcka motion till medlemsmöte) ändra ”Varje medlem har rätt att väcka motion…”

till ”Varje medlem, samt lokalförenings styrelse och medlemsmöte har rätt att väcka förslag…”

att

i slutet av nuvarande 4.6.1 tillfoga ”Ett sådant förslag kallas motion.”

(Dessa förändringar kräver 2 läsningar)

Prop 11: Stärka uppdelning mellan vår- och höstmöten

Många medlemmar upplever våra medlemsmöten som svåröverskådliga och arbetssamma att följa. En bidragande orsak till detta är att många olika slags frågor hanteras parallellt, och att man därför under varje av de olika stegen av mötet måste flytta sitt fokus i sidled mellan olika ärendekategorier, många gånger.

För att göra medlemsmötena mer begripliga och lättillgängliga kommer det att krävas en del arbete, och en bit på vägen anser vi är att försöka leva upp till ursprungssyftet med att ha två medlemsmöten per år. Tanken var och är att det ska finnas en tydlig uppdelning mellan mötena, för att kunna diskutera och besluta mer fokuserat:

Höstmötet ska ägnas åt personval och diskussioner om nästkommande års verksamhet, som mynnar ut i att man antar en verksamhetsplan.
Vårmötet ska ägnas åt granskning av avgående styrelse och politiska diskussioner.
I praktiken har det inte blivit så, dels pga avhopp från styrelsen som föranlett fyllnadsval även på vårmötet, och dels har det inkommit politiska motioner till båda medlemsmötena. Detta vill vi försöka justera så att fokuset förstärks och i längden förenklar för deltagande på mötena.

Vi föreslår att detta ska åstadkommas genom att formellt begränsa fyllnadsval av ordinarie styrelseledamöter till höstmötet, och behandling av motioner till vårmötet. Enbart partiledare, vice partiledare, partisekreterare, revisor eller valberedare får fyllnadsväljas på vårmötet, om behov uppstår.

Vi föreslår därför

att

i Piratpartiets stadgar införa en ny 3.4.4 lydande ”Fyllnadsval av andra styrelseledamöter än partiledare, vice partiledare och partisekreterare hålls endast på höstmöten.”

att

att i nuvarande punkt 4.6.1 i Piratpartiets stadgar (Varje medlem har rätt att väcka motion till medlemsmöte.) ändra ordet ”medlemsmöte” till ”vårmöte”

att

i 4.6.2 i Piratpartiets stadgar ändra ”För att kunna behandlas måste motionerna vara mötespresidiet tillhanda senast fyra (4) veckor före mötet inleds. Motioner som inkommer senare behandlas på nästkommande ordinarie medlemsmöte.”

till ”För att kunna behandlas måste motionerna vara mötespresidiet tillhanda senast fyra (4) veckor innan vårmötet inleds. Motioner som inkommer senare behandlas på nästkommande vårmöte.”

att

i punkt 4.9.2 av Piratpartiets stadgar ändra

”På höstmötet behandlas endast följande punkter:

Mötets öppnande
Mötets behörighet
Fastställande av mötesordning
Eventuellt godkännande av fyllnadsvalda mötespresidium
Val av två justerare
Godkännande av voteringsordningen
Eventuella bordlagda frågor från tidigare medlemsmöte
Propositioner
Motioner
Kommande års verksamhetsplan
Val av kommande års partistyrelse
Val av kommande års revisorer
Val av kommande års valberedning
Eventuella fyllnadsval
Val av mötespresidium för kommande mötesperiod
Mötets avslutande”
till

”På höstmötet behandlas endast följande punkter:

Mötets öppnande
Mötets behörighet
Fastställande av mötesordning
Eventuellt godkännande av fyllnadsvalda mötespresidium
Val av två justerare
Godkännande av voteringsordningen
Eventuella bordlagda frågor från tidigare medlemsmöte
Kommande års verksamhetsplan
Val till partistyrelsen
Val av kommande års revisorer
Val av kommande års valberedning
Eventuella fyllnadsval
Val av mötespresidium för kommande mötesperiod
Mötets avslutande”
(Dessa förändringar kräver 2 läsningar)

Prop 12: Ett förtydligande om vilka motioner som ska skickas med möteshandlingar

Eftersom senaste vårmötet ändrade när motioner ska ha inkommit, vill vi genomföra nedanstående ändring som en konsekvens av detta beslut.

att

i 4.6.3 i Piratpartiets stadgar ändra ”Alla motioner ska skickas med i möteshandlingarna.”

till ”Alla motioner som kommit i tid ska skickas med i möteshandlingarna.”

(Denna förändring kräver 2 läsningar)

Prop 13: Ålägga mötespresidiet att se till att extra medlemsmöte endast handlar om det som varit anledningen till att det begärts

Idag är stadgarna otydliga kring vem som ska bestämma dagordningen för ett extra medlemsmöte. Teoretiskt blir det alltså möjligt för mötespresidiet att undvika ta med det som varit anledningen till att extramötet begärts, vilket behöver justeras.

Vi föreslår därför

att

i 4.10.1 av Piratpartiets stadgar ändra ”Partistyrelsen, revisorerna var för sig, eller minst en tjugondel (1/20) av medlemmarna kan hos mötespresidiet begära ett extra medlemsmöte.”

till ”Partistyrelsen, revisorerna var för sig, eller minst en tjugondel (1/20) av medlemmarna kan hos mötespresidiet begära ett extra medlemsmöte, och ska då ange de ärenden de önskar att mötet ska behandla.”

att

i 4.10.2 av Piratpartiets stadgar ändra ”Mötespresidiet ansvarar för att kalla till mötet senast en (1) vecka efter att begäran framställts.”

till ”Mötespresidiet ansvarar för att kalla till mötet senast en (1) vecka efter att begäran framställts, och ska i kallelsen ta upp de ärenden som angavs vid begäran.”

(Dessa förändringar kräver 2 läsningar)

Prop 14: Justering av kraven om styrelsens sammanträdande

Idag kräver stadgarna att styrelsen ska ha minst sex möten, vi anser emellertid att det i stadgarna räcker att kräva att den har minst fyra möten. Dessutom finns skrivningar om preliminära planeringar av mötesschema och kallelse till ytterligare möten. Detta behöver inte påverka hur många styrelsemöten partiet har i praktiken. Vi vill dock se en enklare och tydligare skrivning.

Vi föreslår därför

att

under § 5.1 i Piratpartiets stadgar lägga till ”5.1.3 Partistyrelsen ska hålla minst fyra (4) möten under året. Partistyrelsen sammanträder när partiledaren eller minst en tredjedel (1/3) av styrelsens ledamöter begär det.”

att

i Piratpartiets stadgar ta bort ”§ 5.5 Sammankomster”.

(Dessa förändringar kräver 1 läsning)

Prop 15: Styrelsens möjlighet att utse talespersoner

Vi har börjat utse sakpolitiska talespersoner i partiet. Vi vill ogärna se en praxis i partiet där styrelsen regelbundet gör saker utanför det uppdrag de får från medlemmarna, och ser därför gärna att dessa saker tas med i stadgarna.

Talespersonerna regleras genom ett styrelsebeslut som ursprungligen lade beslutsrätten för vilka positioner som skulle utses på styrelsen, men utnämningsrätten på partiledaren. Om partiledningen tas bort ur stadgarna, behöver även utnämningsrätten läggas på styrelsen och detta bör klargöras i stadgan.

Vi föreslår därför

att

lägga till en ny punkt 5.2.5 ”Styrelsen kan utse talespersoner, som representerar partiet i särskilda politikområden, och driver på utvecklingen av partiets politik i området.”

(Denna förändring kräver 1 läsning)

Prop 16: Ålägga styrelsen att dokumentera partiets politik

Eftersom styrelsen har uppdragits av ett tidigare medlemsmöte att ordna en sökbar databas över sakpolitiska ställningstaganden, behöver styrelsen ett tydligt fastslaget uppdrag för ändamålet.

Vi föreslår därför

att

i punkt 5.2.2 lägga till en ny b) ”löpande dokumentera och sammanställa av medlemsmötet fastställd politik,” samt konsekvensändra övriga punkter i listan

(Denna förändring kräver 1 läsning)

Prop 17: Tillåta valberedningar att föreslå egna ledamöter till andra förtroendeposter, samt förändrad mandatperiod

Valberedningen har enligt dagens stadgar inte rätt att föreslå sina egna representanter till andra uppdrag än valberedningen. Det kan emellertid uppstå tillfällen när valberedningen behöver föreslå egna ledamöter till andra poster, som revisor eller mötespresidium. Erfarenheten har ur detta perspektiv lärt oss att det är bra om valberedningens mandatperiod begränsas till ett år. Vi vill dock behålla regeln om att valberedningen inte ska få nominera sig själva i sitt förslag till partistyrelse.

Vi föreslår därför

att

ändra nuvarande 7.1.3 ”Valberedningens ledamöter får i sitt förslag inte nominera sig själva, med undantag av valet till valberedning.”

till ”Valberedningens ledamöter får i sitt förslag till partistyrelse inte nominera sig själva.”

att

ändra hittillsvarande 7.1.8 från ”Valberedningens ledamöter väljs på 2 år. Varje år väljs tre (3) ledamöter.”

till ”Valberedningens ledamöter väljs på ett år.”

att

döpa om nuvarande kapitel 7 ”Valberedning, revisorer, riksdagsgrupp och representation i EU-parlamentet”

till ”Valberedning” och ändra kapitelnumreringen till 6, samt föra över nuvarande §7.1 ”Valberedning” till detta kapitel. Paragrafen får då nummer 6.1.

(Dessa förändringar kräver 1 läsning)

Prop 18: Förenklade centrala regler och frihet för lokala föreningar att anta egna stadgar

För fyra år sedan öppnades det upp för lokala föreningar i partiet. Två stadgebilagor slog dels fast hur de lokala föreningarnas stadga ska se ut, och dels fastställde regler för partiet centralt vad gäller lokala föreningar. Arrangemanget är krångligt och svåröverskådligt, och lokala föreningar har upplevt sig detaljstyrda och förhindrade att själva utveckla sina organisationsformer. Vi föreslår därför en förenkling i regleringen kring lokala föreningar:

Vi vill att ett nytt kapitel förs in i partiets centrala stadgar, som reglerar förekomst av, och krav på, lokala föreningar. En paragraf i kapitlet om offentliga val och valda representanter kan slå fast hur partiet ska representeras i lokal och regional politik, vilket ger lokala föreningarna frihet att själva utforma sina stadgar. Vi tycker att partistyrelsen kan fortsätta tillhandahålla en exempelstadga, som föreningar kan använda som inspiration, eller kopiera rakt av, om man inte ser behov av att skriva egna.

Vi föreslår därför

att

lägga till ett nytt kapitel 8 ”Lokala föreningar”

att

i detta kapitel skapa:

”§ 8.1 Allmänt om lokala föreningar

8.1.1 I kommuner och landsting/regioners områden kan finnas lokala föreningar, kallade kommunföreningar respektive landstingsföreningar/regionsföreningar, som samlar alla partiets medlemmar i kommunen/landstinget/regionen.

8.1.2 Det kan bara finnas en lokal förening i varje kommun respektive landsting/region.

8.1.3 Lokala föreningar organiserar lokalt arbete och representerar partiet i kommun- och landstings/regionalpolitik.

8.1.4 Högsta beslutande organ i lokal förening är dess medlemsmöte, som sammanträder på styrelsens kallelse minst en gång per år. Medlemsmöte ska en gång per år välja styrelse, revisorer och valberedning samt behandla frågan om ansvarsfrihet för avgående styrelse. Endast medlemsmöte får fatta beslut om att ställa upp i allmänna val, fastställa listor till allmänna val och besluta om partiets lokalpolitiska program. Till medlemsmöte ska alla medlemmar kallas minst en vecka i förväg, och tid och plats för medlemsmötet ska väljas med medlemmarnas möjlighet att ta sig till mötet i åtanke.”

att

i detta kapitel skapa:

”§ 8.2 Lokala föreningars stadgar

8.2.1 Lokala föreningar ska anta stadgar som förbinder dem att arbeta för partiets värderingar och principprogram och lever upp till grundläggande krav på interndemokrati och öppenhet inför medlemmarna.

8.2.2 Partistyrelsen fastställer exempelstadga som lokal förening kan ha som stöd och inspiration.

8.2.3 Skulle lokal förening sakna stadga eller dokumentation om vilka stadgar de har ska de arbeta efter denna exempelstadga tills de antagit egen stadga.”

att

i detta kapitel skapa:

”§ 8.3 Grundande av lokal förening

8.3.1 Kallelse till uppstartsmöte för lokal förening ska skickas ut till alla partimedlemmar i dess geografiska område senast en vecka innan mötet. Partiets arbetsutskott, eller av arbetsutskottet utsedd person, ska vara medlem som vill kalla till sådant möte behjälplig med att åstadkomma ett sådant utskick. Begäran ska då riktas till personen eller arbetsutskottet minst en vecka innan kallelsen av det tilltänkta mötet ska ske.

8.3.2 Då en lokal förening grundats ska protokoll skickas till partiets arbetsutskott som kontrollerar att föreningen uppfyller kraven i 8.2.1. Om arbetsutskottet konstaterar att så är fallet anses den lokala föreningen höra till partiet.”

att

i detta kapitel skapa:

”§ 8.4 Lokal förenings relation till partiet

8.4.1 Lokala föreningar ska skicka protokoll till arbetsutskottet

(a) om förening bildas eller läggs ner,

(b) när förening fastställer eller ändrar stadga samt

(c) från medlemsmöte som väljer eller ändrar sammansättning på styrelse, valberedning och revisorer, samt utvärderar styrelsens arbete och behandlar frågan om ansvarsfrihet för avgående styrelse.

8.4.2 Ifall den lokala föreningens agerande står i strid med partiets intressen eller uppenbarligen skadar partiet samt ifall föreningens stadga inte uppfyller kraven i 8.2.1 kan partistyrelsen häva föreningens rätt att representera partiet och agera i dess namn. Sådant beslut ska fattas med minst tre fjärdedelars (3/4) majoritet i partistyrelsen och gäller med omedelbar verkan. Om en motion lämnas in om saken kan frågan överprövas av partiets nästföljande vårmöte, eller extra medlemsmöte, om sådant hålles före vårmötet.

8.4.3 Ifall lokal förening upphör fungera eller föreningens styrelses agerande strider mot partiets intressen eller bryter mot den lokala föreningens eller partiets stadga kan partistyrelsen besluta att kalla till medlemsmöte i föreningen där ny styrelse och övriga funktionärer ska kunna väljas.”

att

i detta kapitel skapa:

”§ 8.5 Lokal förenings nedläggning upplösning

8.5.1 Den lokala föreningens medlemsmöte kan besluta att lägga ned lokal förening. Sådant beslut kan bara fattas med tre fjärdedels (3/4) majoritet.

8.5.2 Om föreningen inte hållit medlemsmöte på ett år och två månader anses föreningen vilande.

8.5.3 När föreningen är vilande har varje grupp om minst fem (5) medlemmar i Piratpartiet inom föreningens verksamhetsområde rätt att kalla alla Piratpartiets medlemmar i föreningens område till medlemsmöte, för att välja nya funktionärer och återuppta verksamheten. Har inte detta skett inom ett år efter det föreningen blivit vilande läggs föreningen ner.

8.5.4 Vid nedläggning tillfaller föreningens kvarvarande medel Piratpartiet.”

att

skapa ett nytt kapitel 9 ”Allmänna val och partiets förtroendevalda” och till detta kapitel infoga en ny § 9.3 med lydelsen:

Ӥ 9.3 Representation i lokal och regional politik

9.3.1 Landstings-/regionsförening representerar partiet i landstings-/regionspolitik. Kommunförening representerar partiet i kommunalpolitik.

9.3.2 Beslut om att ställa upp i landstings/regions- eller kommunval fattas av respektive lokala/regionala föreningens medlemsmöte, som också fastställer lista och lokalt politiskt program. Detta program får inte stå i konflikt med partiets principprogram.

9.3.3 Den lokala/regionala föreningens medlemsmöte har inom ramen för partiets principprogram sista ordet om partiets linje i lokala politiska frågor.”

att

riva upp stadgebilagorna ”Regelverk för Piratpartiet kring lokala föreningar” samt ”Stadgar för lokala föreningar”.

(Dessa förändringar kräver 1 läsning)

Prop 19: Fastställande av listor till riksdags- och EU-val

Att fastställa lista till EU-val och eventuell riksgemensam lista till riksdagsval är två av de viktigaste beslut partiet har att fatta. Stadgarna behöver vara tydliga med hur detta ska gå till. Det är för oss i styrelsen självklart att beslutet ska fattas av medlemmarna, på ett medlemsmöte. Vi tycker att det bästa sättet att genomföra valet är det klassiska sätt som används för val av grupper och fastställanden av listor på de flesta håll i svenskt organisationsliv.

I riksdagsvalet 2014 beslutades det med kort varsel att lokala föreningar skulle ha rätt att fastställa lokala riksdagslistor. Reglerna för hur detta skulle gå till var inte tydliga.

Vi tycker därför att stadgarna ska slå fast att landstings/regionföreningar – men inte kommunföreningar – ska ha rätten att fastställa lokala riksdagslistor, och att besluten ska fattas på landstingsföreningarnas medlemsmöten. Det borde även tydligt framgå att det är möjligt för flera landstingsföreningar att tillsammans skapa en gemensam lista.

Vi föreslår därför

att

skapa ett nytt kapitel 9 ”Allmänna val och partiets förtroendevalda” och till detta kapitel infoga nuvarande § 7.3 och § 7.4.

att

ändra numret på nuvarande § 7.4 till 9.1 ”Representation i EU-parlamentet” och först i paragrafen tillföra momentet:

”9.1.1 Partiets lista till EU-parlamentsval fastställs genom omröstning på medlemsmöte som avslutas minst fyra månader före valet. Då bestämmer medlemsmötet först vilket antal kandidater som ska sättas upp på listan. Därefter röstar mötesdeltagarna på max det antal kandidater som ska vara på listan. Kandidaterna placeras sedan på listan utifrån hur många röster de fått. Vid lika röstetal avgör lotten.”

att

byta namn på nuvarande § 7.3 ”Riksdagsgrupp” till ”9.2 Representation i riksdagen” och först i paragrafen tillföra momentet:

”9.2.1 Landstings/regionsföreningar och grupper av landstings/regionsföreningar har rätt att fastställa regionala listor till riksdagsval. Beslut om och fastställandet av en sådan lista ska ske på lokalt medlemsmöte eller extra medlemsmöte.

att

byta namn på nuvarande § 7.3 ”Riksdagsgrupp” till ”9.2 Representation i riksdagen” och i paragrafen tillföra momentet:

9.2.2 Central lista till ordinarie riksdagsval fastställs genom omröstning på medlemsmöte som avslutas minst fyra månader före valet. Då bestämmer medlemsmötet först vilket antal kandidater som ska sättas upp på listan. Därefter röstar mötesdeltagarna på max det antal kandidater som ska vara på listan. Kandidaterna placeras sedan på listan utifrån hur många röster de fått. Vid lika röstetal avgör lotten.”

(Dessa förändringar kräver 1 läsning)

Prop 20: Reglering av revision till eget kapitel

Eftersom vi renodlar nuvarande kapitel 7 till att endast handla om valberedning, och dessutom numrerar om det till kapitel 6, behöver nuvarande § 7.2 Revisorer flyttas till ett eget kapitel.

Vi föreslår därför

att

skapa ett nytt kapitel 7 ”Revision” och till detta kapitel infoga nuvarande § 7.2 Revisorer, som då numreras om till §7.1.

(Denna förändring kräver 1 läsning)

Related posts:

  1. Beslutat av partistyrelsen på augustimötet, punkterna 4.4 och 4.7.

Bookmark the permalink.