Monty Python släpper allt fritt på YouTube – försäljningar ökar med 23 000 %

Den vanligaste fråga jag får när jag säger att fildelning för privat bruk ska legaliseras är hur upphovsrättsinnehavarna ska kunna få betalt. Det har visats gång på gång att man visst kan få betalt för saker man även gör gratis – folk kommer alltid att vilja betala för kultur. Det allra bästa exemplet på detta är förmodligen att människor fortfarande köper böcker trots att så många böcker finns helt gratis på bibliotek.

Det är också visat gång efter gång att fildelning ökar intäkter för kulturskapare. Spridningen av kultur på Internet skapar gratis reklam som sedan leder till inköp av orginalprodukten, antingen för att köparen gillar att ha fysiska objekt, eller för att hen vill vara snäll och stödja skaparen. Jag både laddar ner och köper skivor, böcker och filmer till exempel. Många författare, exempelvis Neil Gaiman, har provat på att både sälja sina böcker som vanligt och släppa dem fritt på nätet, och sett ökade försäljningssiffror.

Trots dessa många tecken blir jag alltid lycklig när jag hör fler glädjehistorier. Det legendariska komikerteamet Monty Python, som jag och många andra växte upp med att älska, har ofta klagat på hur blåsta de blev av sina producenter på sin storhetstid (jag fick se detta first-hand när jag fick chansen att se John Cleese uppträda i Linköping förra året, halva showen handlade om att smutskasta sina producenter). Nu (en smågammal nyhet, men jag är efter) har de kvarvarande medlemmarna insett möjligheterna i fildelningsreklam, och de valde att släppa allt material fritt på videotjänsten YouTube. Som förklaring skrev de:

“We’re letting you see absolutely everything for free. So there! But we want something in return. None of your driveling, mindless comments. Instead, we want you to click on the links, buy our movies & TV shows and soften our pain and disgust at being ripped off all these years.”

Uppenbarligen fungerade uppmaningen att köpa deras material utöver att se det online, för på nolltid ökade försäljningssiffror med 23 000 %.

Så hur ska kulturskaparna få betalt? Jadu, de verkar sköta det ganska så bra utan politikers inblandning. Det gäller bara att släppa taget om gamla ideal och förstå att framtiden är här för att stanna.

Related posts:

Bookmark the permalink.