Monty Python släpper allt fritt på YouTube – försäljningar ökar med 23 000 %

Den vanligaste fråga jag får när jag säger att fildelning för privat bruk ska legaliseras är hur upphovsrättsinnehavarna ska kunna få betalt. Det har visats gång på gång att man visst kan få betalt för saker man även gör gratis – folk kommer alltid att vilja betala för kultur. Det allra bästa exemplet på detta är förmodligen att människor fortfarande köper böcker trots att så många böcker finns helt gratis på bibliotek.

Det är också visat gång efter gång att fildelning ökar intäkter för kulturskapare. Spridningen av kultur på Internet skapar gratis reklam som sedan leder till inköp av orginalprodukten, antingen för att köparen gillar att ha fysiska objekt, eller för att hen vill vara snäll och stödja skaparen. Jag både laddar ner och köper skivor, böcker och filmer till exempel. Många författare, exempelvis Neil Gaiman, har provat på att både sälja sina böcker som vanligt och släppa dem fritt på nätet, och sett ökade försäljningssiffror.

Trots dessa många tecken blir jag alltid lycklig när jag hör fler glädjehistorier. Det legendariska komikerteamet Monty Python, som jag och många andra växte upp med att älska, har ofta klagat på hur blåsta de blev av sina producenter på sin storhetstid (jag fick se detta first-hand när jag fick chansen att se John Cleese uppträda i Linköping förra året, halva showen handlade om att smutskasta sina producenter). Nu (en smågammal nyhet, men jag är efter) har de kvarvarande medlemmarna insett möjligheterna i fildelningsreklam, och de valde att släppa allt material fritt på videotjänsten YouTube. Som förklaring skrev de:

“We’re letting you see absolutely everything for free. So there! But we want something in return. None of your driveling, mindless comments. Instead, we want you to click on the links, buy our movies & TV shows and soften our pain and disgust at being ripped off all these years.”

Uppenbarligen fungerade uppmaningen att köpa deras material utöver att se det online, för på nolltid ökade försäljningssiffror med 23 000 %.

Så hur ska kulturskaparna få betalt? Jadu, de verkar sköta det ganska så bra utan politikers inblandning. Det gäller bara att släppa taget om gamla ideal och förstå att framtiden är här för att stanna.

Related posts:

CC BY 4.0 Monty Python släpper allt fritt på YouTube – försäljningar ökar med 23 000 % by Anton Nordenfur is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

About Anton Nordenfur

13 thoughts on “Monty Python släpper allt fritt på YouTube – försäljningar ökar med 23 000 %

  1. Det är ju jättebra med en ökning på 23 000 procent! Framförallt som försäljningen måste ha stått på 0 och då är det ju inte så svårt. Den borde ha varit 0, i alla fall, eftersom Piratpartiet har förklarat för oss att ett verk bara har högst 5 års kommersiell livstid. Inte konstigt, alltså, att ökningen kan se enorm ut. 23 000 % är inte illa pinkat! Monty Python hade ju sin storhetstid i slutet av 60- och början av 70-talet.

    Men, vänta, då borde det ju inte bli någon ökning alls. Monty Python saknar ju helt kommersiellt värde sedan 35 år enligt Piratpartiet? Det är något som inte stämmer här. Antingen har de kommersiellt värde, och då är Piratpartiets slutsats om kommersiell livslängd felaktig, eller så saknar de kommersiellt värde, och då är slutsatsen att de skulle kunna öka sin försäljning med 23 000 % uppenbarligen felaktig?

    Eller hur var det med piratlogiken?

    1. Hej Sus!

      Du verkar ha missförstått vad PP menar. Det som menas är att de första fem åren ska vara för att ge en riktigt stor chans, och i de allra flesta fallen är det just de första fåtalet år som utgör majoriteten av vinsten. Fall där detta inte stämmer är klassiker som Monty Python eller Jules Verne, som fortfarande säljer långt efteråt. Vi vill att skaparen först får en chans att tjäna in sina pengar innan det släpps fritt, och därför har vi valt denna femårsperiod. Självklart kan även ”klassiker” sälja långt efteråt. Författare som Jules Verne har böcker som gått in i public domain eftersom tiden gått ut, och de säljer fortfarande bra.

      Om du vill läsa mer om detta kan du gå in här: http://www.piratpartiet.se/politik/5_ars_kommersiell_ensamratt Jag lägger också in den länken i blogginlägget.

      (Din matematik är förresten grundläggande felaktig – om grundförsäljningen var 0 skulle också ökningen vara 0 %, precis som att 23 000 * 0 = 0.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *