Om min kritik mot Det Missionerande Kopimistsamfundet

Jag är glad att Det Missionerande Kopimistsamfundet accepterats som ett samfund av staten, av den enkla anledningen att alla religioner borde ha samma rätt att klassas som samfund. Jag har dock tidigare uttryck skepsis mot kopimismen, som jag tror tillsammans med mina tidigare inlägg om min ateism (12) förklarar varför jag inte stödjer samfundet trots att jag vill att de troende ska ha rätt att tro som de gör (jämför med det överanvända Voltairecitatet ”jag stödjer inte din åsikt, men skulle dö för din rätt att uttrycka den”).

Jag blev desto mer kritisk mot DMK igår kväll när Isak Gerson och Gustav Nipe konfirmerade att DMK använder Ung Pirats postlåda. Medan DMK har all rätt att existera, och de troende har all rätt att tro, vill jag dra en mycket skarp gräns innan den entrar in på Ung Pirats och Piratpartiets område. Jag återpublicerar här min vädjan till Gustav Nipe att separera hans politiska och religiösa framfart.

Jag har ingenting emot projektet av sig självt (jag stödjer det inte eftersom jag inte delar vissa aspekter av det, men du och andra får gärna göra så). Det jag har någonting emot är hur löst integrerat det är med UP och PP. Jag kan inte protestera om medlemmar – eller ens högt uppsatta medlemmar eller styrelsemedlemmar – har sidointressen som religion eller andra politiska ideologier. Jag själv har ju intressen som långt ifrån alla medlemmar delar.

Problemet kommer när DMK blir en del av UP eller PP, utan att det fått ett stöd av förbundet eller partiet i förväg. Till exempel användandet av UP:s postlåda är för mig en ganska allvarlig gränsöverskridning. Det detta innebär är att mitt stöd för UP – finansiellt och ideologiskt – går indirekt till ett religiöst samfund som jag inte vill stödja. Det det innebär som är än allvarligare är att vi ser dåliga ut för omvärlden. För vissa spelar en sån här sak ingen roll alls, men det finns en stor grupp av potentiella medlemmar (och för den delen nuvarande medlemmar som vi vill behålla) som skulle kunna dras undan från deltagande i UP och PP på grund av DMK. Jag har redan börjat höra många säga att PP nu gått över helt och blivit en samling fanatiska anarkister, som nu dessutom tagit till att bokstavligt talat dyrka fildelning. Vi har kämpat i sex år med att dras ifrån stämpeln som en fanatisk minoritetsgrupp, och DMK hjälper nu till att dra ner oss tillbaka i hålan igen.

Som sagt, du och Isak (och vilken medlem som helst) får göra i stort sett vad den vill på fritiden. Jag är glad för er skull att det gått så bra för er, och jag är för den delen glad att ni blev godkända av staten (för trots att jag inte gillar religion till att börja med så är religionsfrihet en grundläggande rättighet som alla religioner förtjänar). Men om ni bryr er om PP:s och UP:s framtid, var försiktiga med att separera på piratpolitiken och samfundet. Upphör så snart som ni kan med att använda UP-resurser som postlådan. Och sprid det inte som en del av UP/PP, sprid det som någonting helt nytt som hade sitt ursprung i samma ideologi som UP/PP.

Related posts:

CC0 1.0 To the extent possible under law, the creator has waived all copyright and related or neighboring rights to this work. Terms and conditions beyond the scope of this waiver may be available at this page.

About Anton Nordenfur

13 thoughts on “Om min kritik mot Det Missionerande Kopimistsamfundet

  1. Din kritik har vissa poänger. Det är viktigt att separera de olika rollerna för Ung Pirats ordförande. Dock tycker jag du gör ett snedsteg här: ”Jag har redan börjat höra många säga att PP nu gått över helt och blivit en samling fanatiska anarkister, som nu dessutom tagit till att bokstavligt talat dyrka fildelning. ” Här låter det som du antyder att kopimister är en samling fanatiska anarkister. Det är inte sant och det borde du veta och kanske till och med upplysa om. Att gå omkring att oroas att folk tycker det ena eller andra om PP känns som slöseri på tid. Hitta kärnan i kritiken istället och ta ställning till det. Din kritik verkar dessutom mer riktad mot verksamheten och dess förhållande till PP än mot konceptet så sådant vilket känns lite tunt. Det vore intressant att höra din kritik mot manifestet som sådant istället för din kritik mot att Gustav Nipe är inblandad och kan påverka Ung Pirat via association.

    1. Ah, tack för att du sade till. Nej, jag menade inte att alla kopimister är fanatiska anarkister. Jag har ingen större insikt i den kopimistiska medlemsbasen, och deras manifest är för det mesta sund, logisk och inte alls anarkistisk eller fanatisk. Det jag menade var att detta är synen jag sett många få av tankegången ”person x är så pass engagerad i piratpolitik att hen gör det till en religion”.

      Vidare, jag tror du missförstod poängen med mitt inlägg. Jag har ingenting emot kopimismen som religion, eller DMK som trossamfund. De har inte gjort några objektiva, antivetenskapliga påståenden, de har inte utgjort någon fara för människor, och de har inte tvingat på sig det ovilliga folket. Så länge en religion undviker dessa tre punkter har jag ingenting emot den religionen. Anledningen till att jag är negativ till de flesta större religionerna är för att de går emot någon (oftast alla) av dessa punkter. Kopimismen har inte gjort det, så jag har ingenting emot kopimismen som sådan. Att jag inte stödjer kopimismen handlar mer om att jag inte förstår det metafysiska eller spirituella i kopiering, eftersom jag är en materialistisk ateist.

      Poängen med detta blogginlägg var att kritisera det jag har någonting emot, och som jag vill och förhoppningsvis kan förändra. Det är DMK:s organisering, där det i dagsläget är oklart om de är en egen organisation eller en gren av Ung Pirat. Om DMK mot förmodan skulle gå ut och bli vad jag skulle klassa som en farlig religion som jag var motståndare till, då skulle jag istället kritisera religionen som helhet, men så är inte fallet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *