Partiorganisatör, statusrapport vecka 1

Jag blev nyligen utsedd till partiorganisatör, och eftersom jag gillar både transparens och att sno Mickes idéer tänkte jag börja göra statusrapporter och berätta lite om vad som händer nu.

Uppdraget

Uppdraget jag fick ser ut ungefär såhär:

Partistyrelsen ger partiorganisatören ansvaret för följande processer och uppgifter:

  • Att leda arbetet med partiets ekonomihantering och redovisning.
  • Att hålla kontakten, följa verksamheten i och understödja partiets lokalföreningar med det som behövs från centralt håll i partiet.
  • Att sköta styrelsens åliggande vid förberedelser och genomförande av medlemsomröstningar och medlemsmöten samt att understödja arbetet i valberedning, mötespresidium m m.
  • Att leda arbetet i partiet med IT-frågor, partiets hemsida och övrig webnärvaro såsom t ex medlemsforum samt partiets centrala arbete i sociala medier.
  • Att leda partiets arbete med medlemsservice och mailgrupp.
  • Att leda partiets utbildningsverksamhet.

Utöver vad som framgår av andra beslut delegerar partistyrelsen följande befogenheter till partiorganisatören:

  • Att fatta löpande beslut om partiets ekonomihantering.
  • Att företräda styrelsen gentemot övriga delar av organisationen i det dagliga operativa arbetet.
  • Att fatta löpande operativa beslut kring IT -användning, webbnärvaro och sociala medier.

Partiorganisatören ska rapportera på vilket sätt hen har skött sina åliggande och använt sin delegation på varje styrelsemöte.

Den här första veckan har varit en blandning av ren planering och att faktiskt ta tag i saker. Det bästa med det här uppdraget är dessutom att jag kan ta credz för saker som andra gjort, så i praktiken har jag mest delegerat det mesta i listan nedan.

Planering och uppdragsgivning

Från styrelsemötet hade jag med mig en lista på olika uppdrag som behöver fyllas innan 1 januari. En del av dem är likadana som de varit under den tidigare partiledningen, andra är helt nya och andra kommer att ändras en del. Jag har suttit med bland andra valsamordnaren Mikael Holm och ett par från styrelsen och pratat om en del av uppdragen. Det har sedan varit många och stundtals långa samtal med mängder av olika medlemmar och aktivister. De här är de färdigbestämda uppdragen:

  • Ekonomiansvarig kommer den närmsta tiden att förbli Jan Lindgren, för att sedan avbytas med tiden. Arbetet kommer snart påbörjas med att utse en efterträdare, och en tråd om det går snart upp i medlemsforumet. Henrik Brändén och Mikael Holm arbetar dessutom tillsammans på att fixa klart årets bokslut samt att lansera ett nytt ekonomiskt system som kommer utveckla en hel del för ekonomiansvarige framöver.
  • IT-ansvarig är Ola Nyström.
  • Ansvarig för medlemsservice och mailgruppen är Mikael Holm.
  • Forumansvarig är Magnus Andersson.
  • Teknisk webmaster är Björn Flintberg fram till sommaren. Björn ansvarar tillsammans med sitt team för det tekniska och grafiska på piratpartiet.se.
  • Innehållsmässig webmaster är Henrik Brändén och jag. Vi fixar till gamla texter och skriver nya.

Utöver det är det en del uppdrag som ligger på valsamordnaren och som diskuteras i hens statusrapport. Det är också flera uppdrag som inte är helt klara ännu, och som jag sitter med den kommande veckan.

Konkreta saker som händer

Det har börjat hända en del konkreta saker också.

Ekonomin går ihop lite med att jag samtidigt fått uppdraget att tillsammans med Göran Widham skriva beslutsunderlag till partistyrelsens budget, som ska beslutas om i januari. Jag har tillsammans med ekonomiansvarige Jan Lindgren börjat skära i kanterna på en del saker vilket minskar utgifterna framöver. Vi har också börjat kolla på att dra igång ett autogiro, samt dragit igång ett bitcoinkonto för donationer.

Forumet har fått dels ett speciellt underforum för extravalet och även ett par underforum för lokalavdelningar. Partistyrelsen är också på väg att dra igång sitt internforum. Men där är allt tack vare Magnus. 🙂

Webben har det hänt en del på. Björn, Jim, Annie, och säkert någon mer jag inte kommer ihåg nu har dragit igång en blänkare på förstasidan där man kan höra av sig om man vill donera till valfonden. Samtidigt har Micke suttit och dragit igång en test av den nya crowdfundingsidan inför extravalet. Flera sidor har fått en rejäl uppdatering både i texten och grafiskt (mer bilder på tomma sidor, till exempel), bland annat sidan Piratpartiet i korthet. Ett par gamla sidor har rensats ut helt. Nu finns det även en sammanfattande sida på engelska som berättar lite om partiet, ger kontaktuppgifter, uppmanar till att donera och har större nyheter på engelska.

Donationer kommer att vara oerhört viktiga för att klara både extravalet och partiets vanliga verksamhet. Trots att vi skär undan en del utgifter kvarstår faktum att vi lever helt på donationer och att de verkligen behövs just nu. Därför har det nu dragits igång en decemberkampanj för att få fler att donera med minst 100 kronor i månaden, på medlemsforumet och Facebook. Hittills är det minst tretton nya guldpirater på mindre än en vecka, så det känns som en bra start. Nu går det som tidigare nämnt även att donera med bitcoin, och det har även det börjat riktigt bra. Som sagt håller dessutom valsamordnaren på att dra igång den nya crowdfundingsidan, som ska lanseras den närmsta veckan.

Sådär, det tror jag var allt för första veckan. Mer nästa gång. 🙂

Related posts: