Piratpartiet stiger i opinionsundersökningar

Edit: Artikeln är uppdaterad efter rättning i kommentarsfältet.

Vid valet 2010 fick Piratpartiet mesiga 0.65 % av rösterna, bland annat på grund av dåligt kampanjande och en skugga när media fokuserade på mer intressanta saker.

922910_10151663788961197_1742787306_nSedan dess har vi arbetat konstant med stora utspel, försiktig mediaplanering, insändare, demonstrationer, flygbladsutdelningar, medlemsvård, och mycket annat. Trots att det är kul är det också mycket jobbigt och tungt, och därför är det roligt att se när vi får ut någonting av det.

Sedan i höst har partiet stigit starkt i opinionsundersökningar, oftast inte särredovisat utan som del av ”övriga partier”, där vi är störst (Feministiskt initiativ är tvåa men har sedan valet legat på någon tredje- eller fjärdedel av våra siffror, trean kommer mycket längre bak). I SIFOs undersökning i december 2012 noterades det att vi hade 1.1 % som del av övriga partiers 1.4 %.

I United Minds undersökningar har övriga partier stigit konstant sedan november 2012. I både april och maj har övriga legat på 1.8 %, vilket även för den pessimistiska torde betyda att Piratpartiet är runt eller över 1 %.

Varför är detta så otroligt bra och viktigt att uppmärksamma?

  1. Det är vid 1.5 % som partier brukar börja särredovisas. Ökar vi något kommer vi alltså att börja synas i media en hel del som det där partiet som är precis under de andra. Det kanske låter dåligt, men det är bra mycket bättre än att vara partiet som står så långt utanför att de inte ens nämns. Vi får också vårt partinamn uppläst för deltagare under undersökningen, medan de i nuläget måste ta initiativet att säga det själva. Det gör att allt fler potentiella väljare hör talas om oss mycket oftare, och förstår att vi fortfarande lever.
  2. Jag har pratat med massor av människor som lät bli att rösta på oss i riksdagsvalet 2010, inte för att de inte gillade oss utan för att de såg att vi inte skulle nå över spärren på 4 % och därför inte komma in i riksdagen, och de ”ville inte slösa bort sin röst”. Nästan alltid är dessa personer omedvetna om de två andra spärrarna vi har – 1 % och 2.5 %. Når vi över 1 % i valet 2014 får vi betalda och utdelade valsedlar vid valet därefter, vilket innebär enorma sparade resurser och arbete, som vi kan använda till annat. Når vi över 2.5 % får vi statligt partistöd, vilket är ännu bättre. Helt enkelt massor med pengar som kan användas på kampanjande.

Att nå över 1.5 % är jätteviktigt. Både symboliskt, i media, och rent ekonomiskt i valet 2018. Vi behöver öka, öka, öka, och vi behöver veta att vi har chansen.

Det går bra nu.

Related posts: