Så ska EU spåra din bil

iStock_000001647108Medium1I veckan fattade Europaparlamentet ett beslut om att kräva så kallat e-call. Det innebär att alla bilar i unionen, redan från och med nästa år, ska utrustas med sensorer och mobiltelefoner som automatiskt ringer upp 112 om bilen är med om en olycka.

Det kan låta jättebra, men det finns en del ganska horribla problem, och det var därför Piratpartiets parlamentariker röstade emot förslaget. Först och främst har vi ett enormt integritetsproblem i att myndigheterna ska spåra var alla bilar befinner sig, i samma union som brukar hyllas för sin fria rörlighet. Självklart är inte tanken att spåra av ”elaka syften”, men regleringen kring all spårningsdata är högst tveksam. Register tenderar att läcka, och det är därför väldigt viktigt att se till att alla system av dessa slag är otroligt välreglerade.

Vi har också ett problem i kostnadseffektivitet. Det här systemet hjälper ju faktiskt bara när bilen väl varit med om en olycka – varför inte istället lägga de många miljarder som det kostar på att göra Europas vägar säkrare, så att olyckorna inte sker till att börja med?

Det här är ett typexempel på ett förslag som kan låta bra, men som när man tittar närmare på det har flera stora problem. Det behövs fler i EU-parlamentet som faktiskt kollar på förslagen istället för att bara erbjuda valfläsk.

Related posts:

Bookmark the permalink.
  • Over Mind.

    Bara för att vägarna blir säkrare betyder det inte att förarna blir mer kompetenta.

  • stoff

    Ännu en tjänst som kommer missbrukas som avlyssning och allt annat, precis som det står.

  • Folkeryd

    Exakt, som tex högre straff… Jag skulle inte köra 25kmh för fort om det betydde att jag blev av med lappen o fick 20 lax i böter…

  • Anders Troberg

    Och vem står med räkningen om denna manick löser ut för att man råkar skumpa ner i ett potthål med kraft och kräm?

    • perrra

      Antagligen ingen eftersom du kan berätta för larmoperatören att du inte haft en olycka..
      Sen tror jag inte airbagen blir utlöst av ett potthål för den delen. :p

  • Vad räknas som olycka? Ringa 112 låter lite överdrivet vid olyckor med mindre plåtskador i stadstrafik, men inga personskador.

  • pappa sven

    JAPP ännu en kontrollerande åtgärd. Naturligtvis motiverar man det hela med ifall ”. bilen är med om en olycka.” Gott och väl att man försöker hjälpa människor i nöd MEN hur är ”läget” inom andra områden? Vården? Rökning? Alkohol? osv osv Joo lyckligtvis så är inte trafiken det farligaste tvärtom mindre än 300 dödade i sverige årligen och hälften av detta är alkoholrelaterat..rökning 6.000 döda, alkohol ungefär lika många…..dessutom säger systembolaget att de ”sparar” tusentals på sin speciella försäljning…..så det finns en ”hidden agenda” helt klart i detta….som 1984 ganska precis….vi har ju redan möjligheter vis mobilerna MEN då hittar man bara med precisionen km från basstationen eller så…men detta ger ju information på metern dvs där bilen syns på radarn ser man den lätt även i dis och dimma……och ett system som införs på detta sätt kan ju dels komma att bötfällas om man saboterar utrustningen dels så kan användningsområdet bli något helt annat än det motiveras för: a.k.a. snabb närvaro vid olyckor till att skicka reklam då jag är på väg till ICA eller COOP eller ?????? Eller statistik på besökare till ”badhusr” etc……….Eller besök på ”fel ställe” vid besöksförbud till exempel….så lägg mobilen hemma, köp en gammal bil eller cykel eller moped och rör dig ”fritt”………

  • Kim Böndergaard

    Sänder verkligen bilen data om sin position kontinuerligt? Som jag förstod det så skulle den bara sända information när väl en olycka är framme för att se till att räddningstjänsten kom till platsen så snart som möjligt.

    Tanken i sig tycker jag är bra då det alltid finns en mänsklig faktor så kan man aldrig utesluta olyckor. Redan nu har tex båtar alltid en nödsändare på om något skulle hända så varför inte även med bilar? Tänk på alla tillfällen där tex bilen har slutat fungera och man befinner på ett udda ställe som gör att man blir strandad. Då kan det vara bra att ha en sådan funktion för att bli hittad.

    Så systemet i sig är bra, så länge den inte kontinuerligt sänder information utan bara när det faktiskt blir en nödsituation.

    • Rymdensson

      Eftersom det är en lösning baserad på mobiltelefoni så registreras hela tiden vilken mast din telefon pratar med. Detta uppdateras hela tiden, det är så man kan triangulera folk i nödsituationer, kriminella etc. Nu sker detta i din bil hela tiden istället.

      • Kim Böndergaard

        Ja att basera det på det system för mobiler som finns lär nog göra det billigare och därav varför det valdes. Frågan är då om de kommer att spara datan eller inte och först använda det när det behövs.

        Är man lite konspiratorisk så tror jag man väljer val 1 men är det då inte lika illa med hur mobilerna används i dag att allt sparas då man ju alltid tar med sig mobilen? Den om något visar ju vart man befinner sig då man alltid har med den medan bilen kan stå parkerad någonstans.

        Kan även tänka mig att detta skulle kunna användas i brottsutredning också med stulna bilar. Kombinerad GPS och telefonmast för triangulering skulle hjälpa en del.

        • Rymdensson

          Ja hela tricket är ju ”för din säkerhet”, och naturligtvis kan det hjälpa vid en brottsutredning, det borde dock vara ett val att stöldskydda sin bil med GPS, inte obligatoriskt.

    • pappa sven

      Naturligtvis sänds detta kontinuerligt vad annars? Och om ” bilen har slutat fungera och man befinner på ett udda ställe som gör att man blir strandad.” hur skall denna fantastiska apparat veta att den skall kontakta då?

      En mobil fungerar mycket bättre då kan man ta hand om alla situationer utom eget tillkortakommande…men det kan ju inte utrustningen veta heller…..en fika i skogen? osv…..
      Eftersom vi redan nu kan ha mobiler med oss överallt så finns inget behov av detta . . eller är mobilförbudet avsett att skapa krav på denna ”inbyggda” tjänst?

      • Kim Böndergaard

        Som jag skrev ovan så finns det sändarutrustning på båtar som bara sänder ut en signal när den väl aktiveras. Antingen manuellt eller när den hamnar i vattnet och har inget krav på sig att den behöver vara ansluten till någon mast.

        Sedan i och med att det är en funktion för nödsituationer så bygger man självklart in en egen driftkälla för den med ett dedikerat batteri så även om motorn/elsystemet skulle dö så kan den fungera för sig själv. Detta är ett väldigt litet problem att lösa.

        Sedan vad jag har läst så ska den antingen aktiveras automatiskt vid en krock då den är kopplad till krockkudden eller så kan man manuellt sätta igång den. Därav är det inget problem heller för bilden att veta när det faktisk är en nödsituation.

        Självklart har många mobiler i dagens läge som gör att ”tappa bort sig i skogen”-lägen inte är så vanliga längre, men däremot vid krockar att det direkt larmar kan rädda liv.

        • pappa sven

          Japp naturligtvis så är argumenten de som tillför ”något bra” för oss…..MEN det dör totalt 300 i trafiken verje år….jag gissar att flera av dessa människro dör i alla fall…gångtrafikanter, MC, mopender OCH bilar. mindre är 300 då, inkluderat krock, singelolyckor..)…..det dör som sagt tidigare 6000/år av rökning….5000 av alkohol……dvs argumentet rädda liv blir inte så starkt jämfört med vad man skulle kunna rädda med avv ta sig an de andra två….ja för övrigt så är hälften av de som dör i trafiken alkoholrelaterat……och mobilen ger också signal man kan gärna ha GPS på den och sensorer osv MEN en mobil kan du välja att stänga av a.k.a. lägga hemmaeller i någon annans bil eller…….MEN om ”grejer” sitter fast i bilen så ser storebor dig – – överallt hela tiden . . .tror det är det som man syfter till . .1984 . .

  • perrra

    Det här var ju intressant att googla på.
    I Sverige skadas ca 5000 personer varje år i _singelolyckor_.
    Totalt sett av alla typer av bilolyckor skadas 3000 personer allvarligt och ungefär 300 dör.

    Tittar vi till döda i världen så omkommer 1,4miljoner människor varje år till följd av bilolyckor.

  • Robin Gunning

    Härligt att skriva i rubriken ”SÅ ska eu spåra din bil” och sen inte berätta överhuvudtaget hur eu ska spåra din bil.

  • Pingback: EU: GPS-tvång i alla nya bilar efter 2015 - Nyheter Idag()