Så vad är crowdfunding?

Efter tisdagens bloggande om den nya (mja, typ, men läs inlägget) beskattningen av crowdfunding uppkom en något oväntad diskussion på Facebook.

crowdfundingVad är crowdfunding?

Eller snarare, vad skiljer crowdfunding från de två mest närliggande begreppen – donationer och förskottsbetalningar?

Efter långa diskussioner med olika parter, efter en del tänkande och en del research, har jag försökt formulera någon slags definition. Problemet är att det blir lite som att klargöra en skillnad mellan en vara och en tjänst – det är evigt flytande. När någon jobbar som översättare kan hen antingen argumentera att det är en tjänst att hen översätter, eller så kan hen argumentera att det som säljs är en färdig vara – den översatta texten. En restaurang erbjuder både tjänsten att servera kunden en trevlig upplevelse, och själva maten. Allt är inte svart och vitt, trots att Skatteverkets regler gärna försöker klämma in allt i fack.

Crowdfunding är, i de allra flesta fall och med en rad undantag, en slags blandning mellan en donation och en förhandsbeställning. En crowdfundingkampanj försöker samla in mindre summor från en mängd individer som tillsammans gör någonting möjligt, och den bästa särskiljningen jag kan göra från förhandsbeställningar är att det där ofta redan är möjligt att åstadkomma grunden, och att beställningarna mest säkrar företaget ifråga från att göra stora förluster då det står klart från början att produkten går att sälja i tillräckliga volymer. När det gäller crowdfundingen så brister eller bär projektets framgång på om tillräckligt stora summor samlas in.

apple_money

I en diskussion på Facebook påstods det att en crowdfundingkampanj måste ske utan någon motprestation, och att de som ger någonting i utbyte egentligen inte genomför crowdfunding utan snarare möjliggör förhandsbeställningar.

Rent krasst är det inte så enkelt – det finns i stället ett spektrum av olika exempel på allt från en ren förhandsbeställningskampanj, vidare till en crowdfundingkampanj, vidare till en donationskampanj. Allt som inte riktigt är vare sig en förhandsbeställningskampanj eller en donationskampanj, utan hamnar mitt emellan, är i mina ögon en crowdfundingkampanj. En kampanj på Kickstarter tenderar exempelvis att få rena donationer utöver de belöningsnivåerna som ger produkten ifråga, och skiljer sig på det viset från en traditionell förhandsbeställningskampanj (vem donerar $10 till Apple istället för att lägga till mellanskillnaden och förhandsbeställa en iPhone?).

Frågan är varför det är viktigt. Vad är betydelsen av vad vi kallar det? Det är här det blir riktigt intressant, när man tänker på exemplet ovan. Det är näst intill galenskap att donera pengar till ett storföretag som Apple, men när en kickstarterkampanj görs av ett annat storföretag är det acceptabelt (och vanligt!) att människor väljer att donera utan motprestation, helt enkelt för att de gillar idén och vill stödja den.

Det är mycket som ligger i ord, och ett ord som crowdfunding har fått en väldigt speciell betydelse. Det är någonting som görs av folket, för folket – en gemensam insats där vi hjälps åt.

Crowdfunding är, spännande nog, precis där vi hamnar när kapitalism och kommunism möter varandra och skakar hand.

Related posts: