Spotify vrider själva om kniven

Musiktjänsten Spotifys senaste drag verkar vara allas läppar nu. Personligen väntar jag på att det ska annonseras att det bara var ett aprilskämt, men jag tvekar.

För den som inte hört vill Spotify i grunden göra sig till en betaltjänst. Tidigare har man kunnat välja mellan att betala eller inte, och att betala har kunnats göra i två steg med diverse fördelar. Den som inte betalar får bland annat höra och se reklam lite då och då, vilket självklart kan framstå som irriterande men är ett pris värt att betala för de många timmarna av underbar musik som erbjuds. Det Spotify nu fått för sig är att begränsa gratismedlemmarnas möjligheter enormt, genom att bara tillåta fem lyssningar av samma låt, och genom att bara låta användaren lyssna på tio timmar musik i månaden. Deras förhoppning är att fler ska börja köpa tjänsten.

kommer inte vara fallet.

Det behövs jävligt mycket stamina och talang för att konkurreras med gratis. Det kan låta hemskt men så är fallet. Spotify erbjuder en tjänst som till stor del kan ersättas av The Pirate Bay och liknande sidor, om än olagligt (men år 2011, vem bryr sig?). Jag är själv betalande användare, 49 kronor i månaden anser jag vara värt det. Men det jag betalar för är inte musiken i sig – den kan jag ladda ner hur enkelt som helst. Det jag betalar för är att kunna surfa runt enkelt i musik utan att behöva ladda ned den, att kunna prova ny musik för att sedan ladda ned den så att jag har en backup. I många fall köper jag också skivorna, helt enkelt för att jag gillar skivor.

Jag använder Spotify dagligen och därför har jag ingenting emot att betala för tjänsten. Men hur är det med majoriteten av Spotifys kunder, alla de som använder det då och då men inte dagligen? Enligt min erfarenhet är detta majoriteten, och dessa är nästan uteslutande icke-betalande kunder som glatt tar emot reklamen. Jag har inte diskuterat detta med dem än, men det skulle inte förvåna mig om de helt enkelt skulle gå tillbaka till fildelning. Detta bara veckor efter att nya studier har släppts om att olaglig fildelning minskar.

Piratpartiet kallas av många för gratispartiet. Men problemet handlar inte om pengar. Det handlar om att ett företag erbjuder en produkt som finns tillgänglig så mycket enklare. Att ladda ned från exempelvis The Pirate Bay kräver ingen inloggning och det kräver inga restriktioner i mängd. Det är helt enkelt enklare, och det går inte att kringgå.

Jag håller fast vid att vara snäll är att vara dum. Jag håller fast vid att det finns två sätt som musikindustrin kan konkurrera ut olagliga metoder på. Antingen erbjuder de samma tjänst på precis samma sätt som sina motståndare, eller så lobbar de för en värld som styrs av diktaturliknande övervakningsfasoner och dödsstraff på fildelning. Tyvärr verkar det som om de arbetar för det senare.

Related posts: