TV-döden närmar sig

Många pratar om streamingens stora genombrott, när allt fler regelbundet tittar på streamingtjänster som Netflix, Hulu och HBO Nordic, men få – speciellt i de äldre generationerna – verkar förstå vad det faktiskt betyder.

I en ny rapport från företaget Nielsen, som undersöker konsumentbeteende och antagligen är mest kända för ”Nielsen ratings”, fortsätter TV-tittandet att gå ned allt mer. Trenden märks allra tydligast i åldersgrupperna 12-17 och 18-24 – 2011 såg en amerikansk 12-17-åring i genomsnitt 25 timmar traditionell TV i veckan, i andra kvartalet av 2015 var siffran nere på 15 timmar. Både åldersgrupperna 12-17 och 18-24 tittar nu 40% mindre på TV än de gjorde för bara fyra år sedan.

Graf som visar hur antalet TV-timmar sjunkit 2011-2015, indelat i tre åldersgrupper.

Graf som visar hur antalet TV-timmar sjunkit 2011-2015, indelat i tre åldersgrupper.

Det känns som att ytterst få pratar om den stora TV-döden, samtidigt som exempelvis papperstidningsdöden fått otroligt stort utrymme i media. När jag nämner för äldre generationer att vi i vårt fyrpersonskollektiv inte har en enda TV möts jag väldigt ofta av förvåning, och uttryck som ”vadå, tittar ni aldrig på TV?” I mina föräldrars och deras föräldrars generationer (1960-tal respektive 1940-tal) är TVn ett självklart inslag i vardagen. Samtidigt känner jag ytterst få i min generation (1990-tal) som har en TV hemma.

Så vad innebär det här? Blir det slutet på TV-program? Slutar vi producera högkvalitativa eller dyra TV-serier? Knappast. Resultatet verkar vara svårt för speciellt äldre generationer att förstå – det handlar inte om att sluta titta på serier, det handlar om att sluta titta på just traditionell TV. Det handlar om att sluta ha en TV-box som sänder kanaler som SVT, TV3 och alla andra kanaler (jag har inte ens koll på vilka kanaler som finns, så lite ser jag på TV). I USA, som rapporten kommer ifrån, är det kanaler som ABC, CBS och Fox. Men Netflix ökar. Hulu ökar. HBO Nordic ökar. Vi tittar på program, men inte i en utdaterad TV-apparat som under 2000-talet började ersättas av datorer.

Vi har ingen TV hemma. Men vi har en dator med en stor skärm framför soffan, där vi kan slå på det vi känner för antingen som en nedladdad fil eller på streamingsidor som Netflix, YouTube och Popcorn Time. I stil med när nätet började utdatera CD-skivor som musikmedium finns det ingen anledning att oroa sig – bara att anpassa sig. Vissa kanaler har gått före, andra ligger fortfarande efter och lär snart vara döda.

Och om tjugo år är en TV-apparat helt utdaterad. Vi kommer att se tillbaka på den och inte riktigt förstå vad poängen var, när internet är så mycket bättre. Välkomna till framtiden, där vi slänger ut det vi inte behöver och använder ny teknik till precis det vi vill.

Related posts: