Veganglass den stora nya trenden på Sigep 2016

Massor med veganglassmaker runtom i hela mässan, från ett flertal tillverkare.

Massor med veganglassmaker runtom i hela mässan, från ett flertal tillverkare.

I helgen var jag med jobbetSigep-mässan i Rimini, Italien. Sigep är en fantastisk mässa som fokuserar på allt som har att göra med tillverkningen och försäljningen av glass, konfektyr och bakverk, och fyller Rimini Fieras enorma lokaler med glass, kaffe, choklad, bakverk, och allt som har någon som helst koppling till det. Jag var främst där för att kolla in nya glassmaskiner och glassdiskar, men kunde inte låta bli att märka den stora trenden som översköljde mässan.

Jag hade precis blivit vegan när jag besökte Sigep senast, i början av 2014. Då fanns det absolut ingenting där för mig, annat än någon espresso. Veganglass var helt enkelt inte en grej. Nu var veganglassen omöjlig att missa – med allt från enorma reklamskyltar vid ingångarna till hundratals olika smaker man kunde prova på.

En av ett antal broschyrer om veganglass som delades ut på Sigep.

En av ett antal broschyrer om veganglass som delades ut på Sigep.

Ett antal tillverkare passade på att skryta om sina nya produkter, och det var långa köer med vad jag gissar var både veganer och ickeveganer som ville prova. Även tillbehörsavdelningarna hade smittats, och bland annat flera glasstruttillverkare presenterade veganska alternativ. Detsamma gällde andra områden, och det fanns exempelvis ett antal bakverk som skyltades som veganska.

Även utanför mässan syntes fenomenet – för första gången någonsin såg jag skyltar som marknadsförde caféer som veganska, och de hade tydliga skyltar vid olika bakverk. Jag lyckades för första gången någonsin i det här landet äta en vegansk, god och mättande frukost ute i form av en fantastisk croissant.

Ett antal stora reklamskyltar för veganglass syntes runtom på mässan, bland annat denna vid ingången.

Ett antal stora reklamskyltar för veganglass syntes runtom på mässan, bland annat denna vid ingången.

Veganglass har växt i alla fall på den svenska marknaden, i takt med andra veganska produkter, de senaste åren. Bland andra Oatly har lanserat helt okej burkglass som finns i de flesta mataffärer, Rice-glass i strut finns lite här och var (men det är snarare ett undantag) och mer är på gång – bland annat Ben & Jerry’s meddelade i höstas att de arbetar på veganglass gjord på mandelmjölk. Men att det växt så här mycket, och speciellt på den italienska marknaden (det här är landet som när jag pluggade där för några år sedan inte hade ett väletablerat ord för ”vegetarian”), var en rejäl chock.

Så vad betyder det? På kort sikt, vi kommer att se fler veganska alternativ på marknaden, både internationellt och i Sverige. Så stora trender från mässor som Sigep tar sig alltid runt. Räkna med mer veganglass, i alla fall i de större glassaffärerna och proffsgelaterierna. Och på längre sikt? Omöjligt att säga. Det kan vara en kortvarig trend, det kan stanna kvar. Only time will tell.

Related posts: